Voeding

Gezonde voeding en sporten

Gezonde voeding is erg belangrijk om het beste uit je sportprestaties te halen. Er is ook veel te vinden over de combinatie gezonde voeding en sporten. Het is belangrijk om voor jezelf te bepalen wat je wil bereiken. Ben je vooral bezig om lekker te fietsen en zo gewicht te verliezen. Of ben je prestatiegericht en train je meerdere keren per week op niveau. Voor beide aanpakken gelden er andere regels.

Groente en fruit

Wat je ook doet een gezond en gevarieerd dieet is belangrijk voor iedereen. Dagelijks verse groenten en fruit zijn belangrijk. Groente en fruit zijn de leveranciers van vitamine C, vitamine A, foliumzuur, vezels en kalium. Ze verkleinen het risico op hart- en vaatziekten en bepaalde vormen van kanker. Ook helpen ze je bloeddruk te verbeteren. Groente en fruit leveren weinig calorieën en geven je een voldaan gevoel. Groente en fruit uit de diepvries of uit blik zijn een goed alternatief. Echter let er wel op dat er niet te veel suiker is toegevoegd. Als je wilt afvallen zijn extra groentes tijdens je warme maaltijd een goede vervanger voor bijvoorbeeld vlees. Eet iets minder vlees en voeg peulvruchten of champignons toe.

Koolhydraten, eiwitten en vezels

Brood, granen, aardappelen, rijst, pasta en couscous bevatten voldoende koolhydraten, eiwitten, vezels, vitamine B, calcium en ijzer. Je lichaam heeft koolhydraten nodig, ze worden omgezet in energie. Gebruik bij voorkeur volkoren producten zoals volkorenbrood en volkoren pasta en zilvervliesrijst.

Zuivel, vlees, vis, ei en vleesvervangers zijn nodig om voldoende eiwitten, visvetzuren, ijzer, calcium en vitamine B binnen te krijgen. Eiwitten zijn nodig als bouwstof in de cellen en voor de aanmaak van spierweefsel in je lichaam. Vis verkleint de kans op hart- en vaatziekten. De norm is dan ook 2 keer vis in de week waarvan 1x vette vis zoals zalm, haring, sardientjes of tonijn.

Vet en olie

Deze producten helpen je om onmisbare voedingstoffen zoals vitamine A, D, E en essentiële vetzuren binnen te krijgen. Je lichaam kan deze vetzuren niet zelf aanmaken en moet ze uit producten zoals boter en oliën halen. Vet weren uit de voeding is dus onverstandig! Vet geeft energie en is een belangrijke brandstof voor je lichaam. Onverzadigd vet verkleint de kans op hart- en vaatziekten. Vitamine D is belangrijk voor je botten en het goed functioneren van je cellen. Vitamine A is belangrijk voor de aanmaak van je huid, een goede werking van je ogen en voor de groei en weerstand. Kies zoveel mogelijk voor de zachte soorten vet, zoals halvarine en vloeibare bak- en braadproducten. Deze zijn onverzadigd en beter voor je lichaam.

Drinken

Je lichaam heeft vocht nodig om de vochtbalans op peil te houden. Je verliest dagelijks vocht door zweten en urine. Vocht heeft nog een belangrijke taak in het lichaam: het zorgt voor het transport van voedingsstoffen naar de cellen en voert afvalstoffen uit de cellen af. Drink anderhalf tot twee liter per dag.

Bron: Voedingscentrum

Persoonlijk ben ik geen voorstander van crash diëten of een caloriearm dieet. Ik pleit voor een gevarieerd dieet en voldoende beweging. Wees bewust wat je allemaal eet en hoeveel. Ik ben geen gediplomeerd voedingsexpert maar wel een ervaringsdeskundige. Ik weet wat voor mij werkt en voel me daar goed bij. Heb je vragen of opmerkingen neem dan contact op.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *