Training

Variatie is de sleutel tot succes

Variatie in je ritten of trainingen is erg belangrijk. Niet alleen om het leuk te houden maar juist ook om je lichaam en spieren telkens nieuwe prikkels te geven. Als je alleen maar met een zelfde intensiteit traint zullen je spieren daar aan gaan wennen, en zal je geen vooruitgang meer boeken. Veel fietsers denken dat als ze met elke rit maar zo hard mogelijk fietsen ze sterker worden. Op korte termijn is dat wel zo maar je duurvermogen trainen is minstens zo belangrijk. Probeer juist lange ritten te maken op een redelijk lage intensiteit en die dan af te wisselen met interval trainingen. Vaak rijden we tijdens de ritten voor duurvermogen of lage lintentiteitstraining te hard en de intensieve trainingen te langzaam. Hierdoor sla je de plank voor beide trainingen mis. Gebruik je kostbare trainingstijd optimaal en train volgens een plan. Je D1 training moet echt rustig zijn, zo gemoedelijk dat je niet moe bent na de rit. En je D3/D4 moet zo zwaar zijn dat je na je training echt het gevoel hebt dat je diep bent gegaan. In Nederland worden genoeg toertochten georganiseerd waar je aan mee kunt doen en zo een leuke duurtraining kunt afwerken.

Kracht en stabiliteit

Ook is het trainen op kracht en stabiliteit een belangrijk onderdeel van een complete fietser. De wintermaanden lenen zich er uitstekend voor om dit te trainen. Als je in de zomermaanden lange ritten maakt of misschien een intensieve wedstrijd hebt dan zorgt je stabiliteit (middenrif) er voor dat je houding goed blijft en je positie op de fiets optimaal is. Door extra te trainen op kracht zul je het langer gaan volhouden om meer vermogen te kunnen trappen tijdens je ritten. Het trainen van kracht en stabiliteit zou je zelfs gewoon thuis kunnen doen, geen excuses dus! We zullen later verder ingaan op de verschillende trainingsvormen die je kunt toepassen voor het doel die jij voor ogen hebt.

Duurtraining

Interval

Kracht en stabiliteit