Duurtraining tijdens corona

Overal zie je de corona maatregelen in de maatschappij, scholen zijn dicht, sportscholen gesloten en alle sportevenementen staan in de vriezer. Gelukkig kunnen wij fietsers in Nederland nog wel naar buiten. Het is wel belangrijk dat we ons aan de regels houden en goed op elkaar letten. Jasper Ockeloen van het sokkenmerk Sockeloen promoot ook het Ridin Solo. Dit is een goed initiatief en daar sluiten wij ons dan ook graag bij aan!

Duurtraining en je immuunsysteem

Je weerstand / immuunsysteem is enorm belangrijk. Een gezonde sporter heeft over het algemeen een goed immuunsysteem. Je immuunsysteem zorgt er voor dat virussen zoals het coronavirus minder kans maken je lichaam binnen te dringen. Zware intervaltraining, bloktraining en zeer lange duurtraining zijn een aanslag op je immuunsysteem en vragen veel van je verdediging. Je bent dan dus vatbaarder voor virussen en ziekten. Laat deze trainingen even links liggen tot het weer veilig is om ze te doen. Luister ook goed naar je lichaam.

Rustige duurtrainingen oftewel D1 training is nu een goed alternatief. Maak ze niet te lang maar een D1 training van 2 uur is prima. Wat je nu ook kunt doen is je techniek bijschaven. Pak je mountainbike of cyclocrosser en probeer je bochtentechniek te verbeteren. Of train je balans door de track stand te oefenen. Ook een hele leuke en effectieve oefening om je skills te verbeteren is de bunny hop. Dit soort technieken helpen je om beter door een mtb trail te komen en obstakels te overwinnen. Zodra je dadelijk weer los mag gaan ben jij een stuk zelfverzekerder met deze skills.

Als je liever binnen blijft en nu de fiets alleen op de indoor trainer gebruikt zou je wel je kracht en stabiliteit goed kunnen trainen. Voor tips en oefeningen kun je hier eens kijken.

Tot slot, blijf gezond en probeer risico’s te vermijden.

duurtraining imuunsysteem

Plaats een reactie