Hardtail of fully?

Scott SparkMaxxis Ikon

Hardtail of fully? Een veelgestelde vraag in de mountainbike wereld. Het is ook direct een lastige vraag, want het is heel persoonlijk. Er zijn veel elementen die meespelen om tot een goede keuze te komen. We nemen je mee in de grootste verschillen, plus en minpunten van beide keuzes.

Cross country

Vooral bij cross country (XC) komen de eigenschappen van een XC fully en hardtail het meest bij elkaar. Bij enduro, trail of downhill is een fully eigenlijk onomstreden. Bij het XC mountainbiken op hoogste professionele niveau wordt bij technische parcours met niet te veel hoogtemeters vaak gekozen voor een fully. En op een wat minder technisch parcours met juist veel klimmen een hardtail.

De voornaamste reden hiervoor is dat een fully over het algemeen wat zwaarder is en je met een openstaande achtervering energie verliest tijdens het klimmen. Alleen zijn tegenwoordig de fully’s extreem licht en door de steeds betere techniek is de vering eenvoudig te locken op je stuur. Maar dan praat je wel over een aardig dure uitvoering.

Pros en cons

We beginnen met een hardtail, wat maakt een hardtail zo goed. Ten eerste kun je al een redelijk goede hardtail kopen vanaf € 1000,- met een degelijke afmontage. Er zijn al carbonnen hardtails te koop vanaf € 1399,- bijvoorbeeld deze Cube van 11,5 kilo met een respectievelijke afmontage. Een hardtail is voor Nederlandse begrippen overal inzetbaar en zal op elke trail in Nederland voldoen. Je zal iets minder comfort hebben, maar dat is nog wel wat te verbeteren door het gebruik van tubeless banden en een lage luchtdruk.

Nu denk je, tja waarom zou ik dan nog een fully kopen? Over het algemeen is een fully wat duurder en zijn de goedkopere varianten vaak aan de zware kant. Een hele dure Specialized Epic of een topmodel van Scott, Canyon of Trek betaal je dan ook een serieus bedrag. Maar dan heb je wel een carbon fully van rond de 10 kilo. Een heel groot voordeel van een fully is het comfort en de extra grip door de achtervering. Tegenwoordig worden de trails in Nederland steeds technischer en kun je met een fully gewoon heel veel plezier beleven. En als je dan wat meer te besteden hebt kom je met een fully uit het duurdere segment behoorlijk dichtbij de eigenschappen van een hardtail. Persoonlijk beleef ik heel veel plezier aan het rijden op een fully. Het is een speelse manier van rijden en geeft je rit net wat extra’s. 

Fully

De voor en nadelen van een full suspension mountainbike.

Voordelen zijn: Comfort, grip, hoge funfactor en de veelzijdigheid. Nadelen zijn: Duurdere fiets, hoger gewicht en je bent iets langzamer (het kost meer moeite).

Hardtail

De voor en nadelen van een hardtail mountainbike.

Voordelen zijn: Goedkopere fiets, licht gewicht, snelle fiets, overal inzetbaar. Nadelen zijn: Minder comfort, bij technische afdalingen heb je minder grip.

Schrijf voor jezelf op wat je wensen zijn en ga dan op zoek naar een fiets die er bij past. Ben je bloedfanatiek en wil je tijden verbeteren of KOM’s rijden op Strava? Dan is een lichtgewicht hardtail waarschijnlijk een betere keuze. Neemt niet weg dat een fully dat ook zou kunnen, maar dan praat je wel over een ander aankoopbedrag. Is comfort heel erg belangrijk en hou je wel van een beetje speels rijgedrag? Dan zou je eens met een fully moeten gaan rijden. 

Welke keuze je ook maakt, je gaat echt heel veel plezier beleven op je nieuwe bike! Mountainbiken is een geweldige sport en de trails in Nederland worden alsmaar beter. 

Plaats een reactie