Test: Pirelli Scorpion Rear Specific en Scorpion XC-S

Pirelli is vooral bekend en enorm groot in de motorsport. Het merk steekt nu een behoorlijk deel van het R&D budget in het onderzoek en productie van mountainbike banden. Ze gebruiken veel van hun opgedane ervaring en kennis uit de motorsport in de ontwikkeling van mountainbike banden. Ik heb nu een aantal weken de Cross Country banden Scorpion Rear Specific (2.9×2.2 achterband) en de Scorpion XC-S (2.9×2.2 voorband) getest en dit zijn mijn bevindingen. 

Scorpion XC-S voorband

Ik heb bewust gekozen voor deze opstelling omdat ik tijdens de wintermaanden meer grip met mijn voorwiel wil hebben. De Scorpion XC-S is een band met hoog profiel en ver uit elkaar geplaatste noppen waardoor je in los zand of modder goed grip blijft houden. 

Het loopvlak van de Scorpion XC-S bestaat uit hogere en ver uit elkaar geplaatste noppen die een uitstekende penetratie in het terrein en verhoogde chemische en mechanische grip garanderen. De hoogte en stijfheid van de noppen verzorgen optimale penetratie in de zachte ondergrond en mechanische grip. Dit garandeert een uitstekende respons en optimaal gevoel voor tractie en remmen, evenals uitstekende ondersteuning in bochten. De specifieke afstand tussen de noppen van Scorpion XC-S helpt de band om modder gemakkelijk te verwijderen tijdens het rijden.

SmartGRIP Compound is een geavanceerde compound ontwikkeld vanuit Pirelli’s ervaring in de motorsport. De enkelvoudige oplossing biedt in zowel droge als natte condities een constante hoge grip, zelfs wanneer noppen aan slijtage onderhevig zijn.

Ik rij met de LITE versie en alle modellen in LITE-versie zijn ontwikkeld met het oog op een maximale rolefficiëntie en soepelheid: een lichter karkas om snelheid en rijgevoel te optimaliseren.

Een beschermende zijwand technologie zorgt voor een betere lekbestendigheid en betere handling bij lage druk. De extra laag nylonweefsel die is aangebracht op de zijwanden van de behuizing zorgen voor een extra bescherming en verbeterde stabiliteit in bochten.
Scorpion XC-S
680 gram & 120 tpi

Scorpion Rear Specific (XC-R) achterband

Voor achter heb ik een ”snellere” band met iets minder grip gekozen om de rolweerstand te verbeteren. Ik verkies liever aan de voorkant meer grip en achter wat minder omdat daar ook meer gewicht op rust. 

Middelgrote noppen en middelgrote profielafstand voor extra tractie en duurzaamheid, zonder concessies te doen aan de prestaties op verschillende terreinen.

Het loopvlak van de Scorpion XC-R is ontwikkeld voor gebruik op hetzelfde terrein als de Scorpion XC-M, met een gemiddelde hoogte en afstand van de noppen voor een breed scala aan toepassingen. Het specifieke ontwerp van de centrale noppen, gebaseerd op Pirelli’s ervaring in de wereld van motorcross, verhoogt de grip en stabiliteit zowel bij het remmen als bij het trappen, waarmee de Scorpion XC-R een unieke dynamiek en betrouwbaarheid biedt op gemengd terrein.

SmartGRIP Compound is een geavanceerde compound ontwikkeld vanuit Pirelli’s ervaring in de motorsport. De enkelvoudige oplossing biedt in zowel droge als natte condities een constante hoge grip, zelfs wanneer noppen aan slijtage onderhevig zijn.

Een beschermende zijwand technologie zorgt voor een betere lekbestendigheid en betere handling bij lage druk. De extra laag nylonweefsel die is aangebracht op de zijwanden van de behuizing zorgen voor een extra bescherming en verbeterde stabiliteit in bochten

Scorpion Rear Specific
730 gram & 120 tpi

Fieldtest

Na een droge zomer en veel kilometers waren mijn Maxxis banden aan vervanging toe. Er moest ook meer grip komen zeker in slechte omstandigheden. Ik heb de Pirelli banden gekozen gezien de historie van Pirelli. Ik ben benieuwd of ze die kennis en kunde ook in de mountainbikewereld kunnen waarmaken.

Tijdens het schrijven van dit artikel heb ik c.a. 1000 km met de Pirelli’s gereden. Met de XC-S voorband heb je echt heel veel grip, maar dan ook echt veel. Ik doe echt mijn best en probeer zo nu en dan de grens op te zoeken, maar mijn voorwiel bezwijkt niet. Ook niet tijdens een hele modderige rit in Amerongen en ook niet rond de kerstdagen in de Duitse blubber dichtbij mijn woonplaats. Die extra grip is heerlijk. Het nadeel van al die grip is extra rolweerstand. Ik merk wel dat het meer moeite kost om snelheid te krijgen en behouden. 

De XC-R achterband doet ook wat je er van verwacht. Veel grip alleen bij een hele modderige rit glijden ze wel eens weg, maar dat is normaal en voor mij persoonlijk acceptabel voor een XC band. Enige nadeel is toch het extra gewicht van 730 gram t.o.v. bijvoorbeeld een Maxxis Ikon (570 gram) en Schwalbe Rocket Ron (525 gram). Ook zijn de banden van Pirelli niet de goedkoopste in de markt. 

Ik rij altijd tubeless dus ook de Pirelli Scorpions. Het erop leggen ging erg eenvoudig dat was snel geregeld en ze blijven goed op druk. Ik kan ook met lage druk rijden dat is geen probleem met deze banden. Ik heb voor met 1,5 bar en achter met 1,8 bar gereden en dat bevalt goed. 

Zou ik ze in het voorjaar nog een keer kopen en er ook mee in de zomer mee rijden? Nee, daar kan ik kort over zijn. Voor mijn gevoel lever ik teveel snelheid in. Ja ik heb nu veel grip en het is voor nu een goeie training, maar na mijn snelle en lichtere Maxxis banden merk ik weldegelijk een verschil. Als de omstandigheden dan ook weer verbeteren in het voorjaar dan stap ik weer over op een snellere lichtere band.

Voordelen

Veel grip, hoge lekbestendigheid, makkelijk te monteren en je kunt met lage druk rijden.

Nadelen

Zwaarder dan de concurrenten en de banden zijn redelijk prijzig.

Benieuwd naar de test met de Maxxis Ikon? Klik dan hier.

3 gedachten over “Test: Pirelli Scorpion Rear Specific en Scorpion XC-S”

  1. herkenbaar, ik reed deze banden een keer op een test fiets over asfalt. ondanks de hoge bandenspanning voelden ze qua weerstand aan alsof ik met een halve bar reed. de grip zal vast goed zijn, maar daarin onderscheiden ze zich niet genoeg tov de alternatieven.

    Beantwoorden
    • Hoi Hans, precies dat inderdaad. Echt een hele goede band als je veel grip wilt hebben, maar voor snelheid zijn ze niet geschikt. Het verschil met bijvoorbeeld een Maxxis Ikon in combinatie met een Rekon is te groot.

      Beantwoorden

Plaats een reactie