Balhoofdhoek

Je ziet weer een lancering van een dikke nieuwe mountainbike en bij de specs zie je allemaal technische details over de geometrie en hoeveel graden de balhoofdhoek staat enz. enz. Maar hoe zit dat nu hiermee, wat heeft dit te maken met je fiets en je ervaring als je aan het rijden bent. Ik zal het zo duidelijk mogelijk uitleggen. Want het heeft wel degelijk een groot effect op het rijgedrag van je mountainbike.

balhoofdhoek mountainbike

De hoek van de balhoofdbuis wordt bepaald door vanuit de balhoofdbuis een lijn naar de grond te trekken, en daarna de hoek te bepalen tussen deze lijn en de grond. Deze hoek wordt gebruikt als een van de belangrijkste indicatoren voor het rij- en stuurgedrag van je mountainbike. We maken onderscheid tussen een grote en een kleine hoek. Een grote hoek is ongeveer 70 graden, waar een kleine hoek rond de 65 graden is. Dit lijkt maar een klein verschil, maar toch is de invloed op het rijgedrag substantieel.

Grote hoek

Een grotere hoek zorgt voor nauwkeurig stuurgedrag op lage snelheden en voor stabiel rijgedrag tijdens bijvoorbeeld een klim. Op vlak terrein reageert een fiets met grotere hoek directer op je stuurbewegingen. Wanneer we de snelheid opvoeren, zoals bij snelle afdalingen, merk je dat je voorwiel wat onrustiger wordt. Het directere stuurgedrag zorgt dat de fiets op hoge snelheden minder voorspelbaar aanvoelt. Een grote hoek wordt voornamelijk gebruikt op XC (cross country) fietsen. Ondanks dat ze de eigenschap hebben iets onrustiger te worden bij hogere snelheden zijn ze wel ontzettend wendbaar. Hierdoor kun je goed door krappe bochten manoeuvreren.

Kleine hoek

Een kleine hoek zorgt juist dat de fiets op lage snelheid en op klimmetjes minder stabiel aanvoelt. Het kost meer moeite om de mountainbike heuvelop te krijgen. Op vlak terrein kan de fiets wat ”lui” aanvoelen, maar wanneer je begint aan de afdaling merk je de voordelen van een kleinere hoek. Doordat een kleinere hoek de fiets wat langer maakt voelt deze een stuk stabieler wanneer je op hoge snelheid afdaalt. Het stuurt niet alleen beter tijdens het dalen, de kleinere hoek zorgt er ook voor dat de voorvork beter schokken kan absorberen. Met een kleine hoek kun je dus met meer vertrouwen technische afdalingen nemen.

Wil je meer weten over de geometrie van een mountainbike en de invloed daarvan op het rijgedrag? Op de website van 12gobiking staat het haarfijn uitgelegd en tot in detail omschreven in het alles over mtb geometrie blog.